.

.

zaterdag 12 september 2015

Bramen en de dames Tok

Het doe het echt niet expres hoor.. zolang niets van me laten horen hier. Ik kan je allerlei redenen geven waarom het me niet lukte. Maar als ik heel eerlijk ben, zijn het allemaal smoezen. Alles ligt hier zo'n beetje stil: koken, schrijven, tekenen, kleuren, haken.... tja, ik weet het: gewoon starten en beginnen. Maar dan val ik weer in een luisterboek en dan kan ik niet schrijven. Of dan ga ik ergens op de koffie en dan kan ik al die andere dingen niet doen. Hmmmmmmmmm.... valt ook in de categorie smoezen... anyway.. nu ben ik toch maar zomaar wat aan het neer kalken.

Vanochtend was ik wat bramen aan het plukken. We hebben er heel veel dit jaar Heel wat bramen zijn mooi donkerpaars en rijp, maar even zoveel zijn nog rood. Die hebben nog heel wat zo nodig. En ik zag zelfs nog bloesem aan een tak. Opvallend is dat we weinig vogels hebben die bramen snaaien. Dat is wel eens anders geweest. Het lijkt wel of er veel vogels verdwenen zijn. Of dat ze geen bramen meer lusten. Maar dat geloof ik niet. De dames Tok lusten echter wel bramen. Een dikke volle tak hangt over hun ren en ze doen dagelijks rek en strek oefeningen om zo'n lekkere versnapering te bemachtigen. Als de bramen rijp genoeg zijn vallen ze bij de minste beweging van de tak ook naar beneden, dus de dames hebben best wel eer van hun oefeningen. Maar er hangt nog genoeg aan waar ze niet bij kunnen. daar kan ik dan mooi van profiteren. nadat ik de meeste rijpen bramen uit de struiken voor de kooi had geplukt, het sap stroomde over mijn handen, zie je het voor je, ben ik de kippenren ingegaan. Nu moeten jullie weten dat onze dames helemaal niet bang zijn. Integendeel. Ze laten ze zich zelfs aaien door mijn kleinzoon.
Zodra ik binnen stapte, lieten ze hun gescharrel verderop achterwege. Want wie weet wat voor lekkers er aan komt hè?  Ik was naarstig aan de pluk. Links en rechts vielen bramen naar beneden waar de dames dan alle vijf op af stormden. In een nano seconde was de gevallen braam verdwenen. Plotseling viel er een braam op mijn teen. Ik had open slippers aan mijn blote voeten. Een van de dames Tok zag het gebeuren. Ondanks dat ik de braam snel van mijn teen afschudde, kwam ze pijlsnel naar mij toe. En pik, pik, pik, op mijn tenen. .. Nu, dat doet best pijn, dat kan ik je wel vertellen. Dus ik heb haar maar weggeduwd, ze zijn wel slim de dames, maar toch niet slimmer dan hun kippenslimheid, heb wat bramen op het zand laten vallen en ben met mijn volle bakje bramen uit de ren gestapt.

1 opmerking:

  1. Bij ons stikt het ook van de bramen! Ik ben er gek op!! Heerlijk jam of sap... Mmmmm

    BeantwoordenVerwijderen